Tre uker etter at Norge ble stengt ned i 2020, tok Jeanette Johansen over som daglig leder av Steinkjer Vaskeri. Til tross for en tøff start, har hun både klart å ta vare på kundene og få nye kunder.
– Det var vel ikke slik jeg så for meg oppstarten nei, smiler Jeanette, – men det har da gått på et vis – mye takket være flinke ansatte og gode hjelpere.
Heiagjeng
Jeanette begynte å jobbe på vaskeriet i 2017. Da daglig leder nærmet seg pensjonsalderen, spurte han Jeanette om hun hadde lyst til å ta over driften.
– Jeg hadde ingen ledererfaring fra før, men jeg kjente med hele meg at dette var noe jeg måtte gjøre, forteller Jeanette.
Som sagt, så gjort. 1. april hadde Jeanette sin første arbeidsdag som eier, daglig leder og leder for Tom. Norge var stengt ned av de sterkeste og mest inngripende tiltakene i fredstid, og usikkerheten rådet over det ganske land. De som kunne, hadde hjemmekontor, og mange virksomheter senket aktivitetene til et minimum.
– Alle planene mine om alt jeg skulle gjøre med vaskeriet, måtte legges i en skuff, forteller Jeanette. – Siden alle satt på hjemmekontor og all sosial aktivitet var nærmest fraværende, var det plutselig ingen som hadde behov for vask og rens av verken arbeidsklær eller finklær. Skjorteavtalen jeg lanserte ble ikke noe suksess, for å si det sånn, smiler hun.
Jeanette tok kontakt med Bodil Vekseth, som er daglig leder i Steinkjer næringsselskap, for å be om råd.
– Jeg er så glad for at hun ringte meg, sier Bodil. – Det er ikke alle som tør å innrømme for seg selv at de trenger hjelp – men Jeanette turde. Det sier så mye om henne!
Bodil sendte ballen videre til Anne Peggy Møller Schiefloe, som er inkubatorleder i T:lab.
– Jeg så raskt at Jeanette er uredd, forteller Anne Peggy. – Hun vil videreutvikle et gammelt og velrennomert renseri, og hun vil gjøre det på sin måte. Det har vært veldig moro å jobbe sammen med henne.
At Jeanette var fullt bestemt på å satse, er det ingen tvil om. Det tok bare en måned før hun bestemte seg for å ansette enda en person i vaskeriet – og nå er Jeanette leder for både Tom og Jenny Marie.
Konkret samarbeid
Sammen jobbet Jeanette, Bodil og Anne Peggy for å videreutvikle driften av Steinkjer vaskeri. Jeanette visste veldig godt hva det var hun trengte hjelp med.
– Jeg ville lære meg å bli en god leder og en god selger, og jeg ville få tak i flere kunder, sier hun.
Sammen med Anne Peggy gikk Jeanette konkret til verks:
- De så på hvordan vaskeriet skulle beholde kundene samtidig som de satset mot nye markeder
- De jobbet frem en finansieringsstrategi som ga Jeanette full innsikt i økonomien
- De holdt et høyt, men jevnt, tempo i alle prosessene.
Og resultatene lot ikke vente på seg. Etter et halvt års samarbeid, hadde Jeanette overtatt bedriftskundene fra vaskeriet på Verdal da det ble lagt ned, opprettet pick-up-points i samarbeid med Vidu både på Snåsa og på Inderøy og fått flere nye, store avtaler.
– Anne Peggy har hele tiden hatt et enormt engasjement for at jeg skulle lykkes, forteller Jeanette. – Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag hadde det ikke vært for henne. Nå har jeg et mye bedre grunnlag til å stå på egne ben som bedriftseier.
Hummer og kanari
En midlertidig konsekvens av koronaen er at Steinkjer vaskeri har satset mer på avtaler med lokale bedrifter.
– Vi har jobbet med DMS-en på Steinkjer i mange år, og nå har også flere tannleger, legekontor, bilverksted og serveringssteder fått opp øynene for hvor praktisk det er å få hjelp med vask, rens og pressing av arbeidsklær, forteller Jeanette. – Mange har også såkalte matteavtaler, hvor vi henter skitne gulvmatter og legger på rene.
Også Steinkjer Mekaniske Verksted er en av kundene som har kommet om bord etter at Jeanette overtok vaskeriet.
“– Klart vi skal bruke et lokalt firma”, svarte de da jeg tok kontakt med dem, smiler Jeanette. – Det var en god dag på jobben!
Nå som samfunnet sakte, men sikkert åpner opp igjen, regner Jeanette med at privatkundene også kommer mer på banen. Vaskeriet leier ut både duker og glass til selskaper; de renser dresser, finkjoler og bunader til bryllup og konfirmasjoner; de renser sommerdyner og soveposer til de varme sommernettene og de stryker skjorter og bluser til både hverdags og fest. I tillegg har de avtale med forsikringsselskaper, og tar hånd om klær og tøy som har vært i hus hvor det har vært brann eller vannskade.
Til tross for en krevende start, ser Jeanette optimistisk på fremtiden.
– Jeg er en helt annen leder og person nå enn da jeg overtok Steinkjer vaskeri, sier hun. – Jeg er så takknemlig for all hjelpen jeg har fått av Anne Peggy og Bodil. Vi jobbet så tett at jeg så på dem som kollegaene mine, og på bare et halvt år satte de meg i stand til å stå støtt på egne bein. Nå gleder jeg meg til fortsettelsen for Steinkjer vaskeri!
Har du en forretningsidé du vil snakke med oss om? Ta kontakt!