Emil Espnes Asbjørnslett og Fredrik Ive Pedersen har solgt sitt forrige selskap i varmeklær-bransjen. Nå starter de på nytt med selskapet Less Layers AS, der de sammen med sterke partnere sikter mot en omsetning på 100 millioner kroner i det skandinaviske markedet.
– Vi løser et universelt problem. Om du ikke fryser selv, så kjenner du noen som fryser, sier Ive Pedersen til Trønder-Avisa.
Less Layers utvikler og selger klær med innebygde varmeelementer drevet av batterier. Selskapet ble stiftet i april 2023, og har allerede hentet inn sterke partnere. Med på eiersiden er EasyGrow-gründer Maria Dalen og gründerne bak Komplettnettbutikk.no, Andreas Nilsen og Mads Oliver Jenssen.
Les saken i Trønder-Avisa: Helt ny klessatsing: – Kan fjerne tre-fire lag med klær

Tar nye grep for å sikre markedsandel
– Vi har fulgt disse gründerne i mange år, og vet at de har opparbeidet seg en svært verdifull markedsinnsikt. De fikk med en klausul i salgsavtalen for det forrige selskapet at de kunne starte på nytt etter en viss tid, så da får de nå muligheten til å bygge videre på tidligere erfaringer, sier daglig leder Håvard Belbo i T:lab.
Asbjørnslett og Pedersen har åtte års erfaring fra bransjen gjennom sitt tidligere selskap HeatExp (Heat Experience), som distribuerte i flere land og solgte varer til kalde forbrukere for omlag 60 millioner kroner. Nå skal de bygge opp en ny merkevare, men denne gangen med en annen strategi.
– Vi ønsker å ta hele salgsapparatet selv, og selge mer direkte til butikker og sluttkunde. Vi kutter distribusjonsleddet og har allerede fått inn flere forhandlere i Skandinavia. Vi er i tillegg i dialog med flere forhandlere i Tyskland, Sverige og Sveits, forteller Emil Espnes Asbjørnslett.

Søker småinvestorer
Less Layers planlegger nå å hente inn mellom 2 og 4 millioner kroner fra småinvestorer. Eierne har selv investert 2 millioner i oppstarten.
Les mer om investeringsmuligheter i Less Layers her.
– Vi er erfarne gründere som har gjort suksess før. Vi har klart å komme langt på kort tid, noe som bør gjøre oss interessante for investorer, sier Asbjørnslett.
Selskapet budsjetterer med en omsetning på 2,9 millioner kroner i 2025, men ser et langsiktig potensial for å passere 100 millioner i årlig omsetning. Fokuset vil først være på det skandinaviske markedet, med mulighet for senere ekspansjon til Europa.

– Vår produktutvikler har holdt barna våre gode og varme i over 20 år, som gründer og eier av Easy Grow, sier Asbjørnslett til Finansavisen.
Maria Dalen har de seneste 20 årene bygget opp det som beskrives som en internasjonalt anerkjent merkevare for barneutstyr fra Levanger. Easy Grow produserer vognposer, klær og utstyr til barn, mens Less Layers pr. i dag kun selger bekledning for voksne.
– Sammen skal vi skape en ny merkevare som tilbyr topp produkter skreddersydd for et varierende klima, sier Asbjørnslett til Finansavisen.
Les saken: Hvorfor batteridrevne varmeplagg er en fordel ved arbeid i kaldt klima
