– Du føler seg isolert og uvitende i de fleste anledninger hvis du ikke kan språket. Språkbarrierer påvirker integrering og inkludering på en negativ måte, og ikke minst barns utvikling. Vårt mål med Kiddy er å minske terskelen og barrieren på kommunikasjon mellom foreldre og utdanningsinstitusjoner, sier gründer og sosial entreprenør Asim Emre Yilmaz i Daxap, som er kjempeglad for å vinne pitchekonkurransen.
– Det var en kjempemulighet å pitche her, og det var en ære for meg å kunne gjøre det, sier Yilmaz.
Daxap konkurrerte med fire andre bedrifter fra scenen på Trøndelagsmøte under pitchekonkurransen.
Les saken: Hvilken av disse bedriftene vinner pitchekonkurransen på Trøndelagsmøtet?
300 stemmer til pitcherne
T:lab har i samarbeid med Grong Sparebank ansvaret for pitchekonkurransen på Trøndelagsmøtet. Vinneren får en sjekk på 50 000 kroner. Deltakerne i salen stemte etter at alle pitcherne var ferdig, og til sammen ble det gitt 300 stemmer. Slik ble resultatet:
- Ocean GeoLoop 44 stemmer
- Boxwall 64 stemmer
- Mepo 18 stemmer
- Daxap 103 stemmer
- Naya 71 stemmer
– Det er utrolig viktig at Trøndelagsmøtet ser og applauderer gründerbedrifter og oppstartsbedrifter. Daxap er en spennende og fortjent vinner, sier banksjef John Håvard Solum i Grong Sparebank.







– Gode ideer som kan sette fart på den grønne omstillingen er viktig. Ekstra stas at det ble en pitcher med et tydelig profil som sosial entreprenør, som fikk flest stemmer, sier daglig leder Håvard Belbo i T:lab.
Samarbeid med Sintef
Kiddy, som er utviklet av sosialentreprenøren Daxap, er et flerspråklig verktøy for alle behov i en instutisjon. Den oversetter automatisk 19 språk.
Daxap har fått hjelp av Sintef til å undersøke hvilken sosial effekt verktøyet Kiddy har. Den viser at Kiddy forbedrer kommunikasjonen mellom foreldre og ansatte i utdanningsinstitusjoner.
– Dette fører til bedre relasjoner og inkludering. Det er nesten to hundre tusen innvandrerbarn i Norge. På verdensbasis bor flere hundre millioner barn i et annet land enn sitt eget, i dette markedet er Kiddy allerede i bruk i barnehager i Oslo og flere steder i Norge, Nederland og Tyskland. Vi er et dyktig team i Daxap, og flere av oss har kjent på språkbarrierer selv. Vi har akkurat fått nye investeringer, og nå skal vi ta Kiddy ut i resten av verden, derfor leter vi etter samarbeidspartnere som kan hjelpe oss med dette, sier Asim Emre Yilmaz i Daxap.

Tags:
Kundehistorier